A

ivan mahtavaa, sain olla toisen Nuotiopiirin toimittaja. Hei, olen Emilia Nykänen, markkinointimaailmaan eksynyt viestintätyyppi. Alaa olen nähnyt niin Suomessa, Australiassa kuin Espanjassakin. Viime vuosien aikana olen keskittynyt erityisesti sisältömarkkinointiin täällä Helsingissä. Vaikka olenkin verrattain uudella alalla (toisaalta kyllähän niitä sisältöjä loivat jo luolahenkilöt!), olen persoonana aikamoisen old school. Pidän nimittäin kirjasta käyttöliittymänä niin paljon, että alkuun kerron teille muutamasta klassikkokirjasta, jotka tänä syksynä olen löytänyt. Samalla haluan kiittää viimeisimmän Nuotiopiirin kirjoittajaa, Juhaa, Blinklist-vinkistä. Pääsen sovelluksen avulla lukemaan yhä enemmän kirjoja, ja ehkäpä te hyvät lukijat innostutte tsekkaamaan seuraavat opukset vaikkapa sieltä.

1. Sapiens, A Brief History of Humankind

Meille kaikille markkinoinnin ammattilaisille on tärkeää ymmärtää ihmisten historiaa. Miten pystyisimme ratkomaan vaikkapa kulutuskäyttäytymisen muutokseen vaikuttavia kysymyksiä, ymmärtämättä ihmisten syvällisempiä lähtökohtia? Yuval Noah Hararin Sapiens – Brief History of Humankindiä on suositeltu monessa kohdassa ja niin suosittelen myös minä. Teos on syväluotavaan voimakas lukukokemus! Avartaa ajattelua ja muistuttelee historiastamme.

2. Non-Obvious 2017, How To Think Different, Curate Ideas & Predict The Future

Historian lisäksi meidän markkinoijien mieliä kutkuttelee tulevaisuus! Kukapa ei haluasi ennustaa seuraavaa megatrendiä, jotta voisi sitten MK:n afterworkeillä kertoa kollegoille kuuluisat sanat “I told ya!”. Jos kaipaat vinkkejä miten trendejä voidaan ennakoida, niitä kertoo Rohit Bhargava teoksessaan Non-Obvious 2017. Kirjan suurinta antia on ehkäpä juuri se, että Bhargava kertoo itse kuinka hän järjestelmällisesti kerää tietoa ja kategorisoi ne, jotta voi ennustaa tulevaisuutta.

3. Don´t Make Me Think, Revisited: A Common Sense Approach to Web and Mobile Usability

Historian ja tulevaisuuden kautta pääsemmekin tähän päivään. Vaikka meille diginatiiveille käyttäjäkokemus ja verkon lainalaisuudet tuntuvat itsestäänselvyyksiltä, on Steve Krugin klassikko Don´t Make Me Think, hyödyllinen kaikille meille, jotka nettiin jotain tuotamme. Käyttäjäkokemus kiinnostaa minua tällä hetkellä äärimmäisen paljon ja kirjasta sain muutamia hauskoja oivalluksia. Krugin opein voin luoda yhä parempia sisältöjä ja ainakin saan vahvistusta näkemyksille, jos niitä tarvitsee perustella toimarille tai asiakkaalle, joka ei ole ihan niin diginatiivi. Don't Make Me Think, Revisited

4. How a video game might help us build better cities

Hypätään kirjoista nettiin ja netin parhaimpaan antiin, videoihin! Myönnän, että olen kissavideoiden sekä TEDTalkien suurkuluttaja. Viimeisin TEDTalk, jonka katsoin taisi olla ”How a video game might help us build better cities”.

5. CreativeMornings

Luovemman väen TEDTalk on CreativeMornings, joka on NYCistä lähtöisin oleva globaali aamiaisluentosarja. Myös Helsingissä on oma CreativeMornings-yhteisö ja yksi mieleenpainuvimmista aamuista oli Risto Kuulasmaan puhe teemalla fantasy. Seuraava aamiaistilaisuus on muuten jo huomenna. Nähdään siis siellä! CreativeMornings: Helsinki

6. Näitä juttuja jäin lukemaan ja pohdiskelemaan pidemmäksi aikaa:

Kiitos! Jatketaan keskustelua MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä ja minut tavoittaa LinkedInistä sekä Twitteristä @emiliakynanen. Terveisin,Emilia

Julkaistu 
19.10.2017
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.