O

len Erkko Simsiö ja tunnen Kollektiivin vision kehittää suomalaista markkinointia maailmanluokkaan vahvasti myös omakseni. Siksi jaan mielelläni Nuotipiirille tuoreimpia ajatuksiani. Olen puuhannut koko 2000-luvun markkinoinnin parissa niin median, markkinoijan kuin erilaisten toimistojen puolella. Tällä hetkellä vastaan markkinoinnista Sanomaan kuuluvassa Roudassa ja vaikutan myös Avauksessa. Viime viikon vietin maailman markkinoinnin ytimessä New Yorkissa, jossa pidettiin jälleen vuotuinen Advertising Week. Syksyinen New York hehkui yli 30 asteen helteessä ja Times Squaren ympärille oli järjestetty yli 270 seminaaria tavoitteena keskustella markkinoinnin kuumimmista puheenaiheista. Tuote-esittelyt loistivat poissaolollaan ja paneeleihin oli saatu keskustelemaan alan johtavat toimijat ja suurimmat mainostajat. Eniten keskusteluja oli toimistojen tulevaisuudesta, teknologiasta, luovuudesta ja markkinoinnin johtamisesta. Kun kaikkiin ei millään ehdi, haastavinta oli harkita, mikä aihe ja teatteri kulloinkin valita. Siitä juolahti mieleeni, kuinka helposti me kaikki markkinoinnista innostuneet elämme omassa kuplassamme. On helppoa hurahtaa johonkin trendiin ja unohtaa kaikki, joka tuntuu jo eilispäivän jutuilta. Yhtä huomaamatta jäämme usein omalle mukavuusalueelle. Kehitystä tapahtuu, kun on utelias ja koettaa edes ajatella, parhaassa tapauksessa ymmärtää, koko markkinoinnin kenttää. Siksi kävin monessa kuplassa tällä viikolla ja tässä havaintojani eräänlaisena yhden miehen yhteenvetona.

1. Suurin puheenaihe - Luovuuden monet kasvot

Markkinoinnissa luovuus yhdistetään useinmiten mainontaan tai sisältöön. Sellaiseen, joilla on vaikutus asiakkaiden käyttäytymiseen kanavasta riippumatta. Maailman parhaiden inspiroivat esimerkit kuitenkin muistuttivat, että suurimmat menestystarinat perustuvat luovuuteen asiakaskokemuksessa, tuotteistuksessa tai liiketoimintamallissa. Samalla markkinoinnista on ikään kuin tulossa aiempaa tärkeämpää. Suurimmat liiketoiminta- ja teknologiakonsultit murtautuvat alalle ryminällä. Mediat tarjoavat sisältöpalveluja ja muutamat isot mainostajat ostavat kokonaisia medioita voidaakseen olla julkaisijoita. Kaupan alan toimijat ja operaattorit laittavat peliin ymmärryksensä ja datansa asiakkaiden käyttäytymisestä. Isossa maailmassa ne perustavat mediaverkostoja, koska kaikkien etu on myynnin kasvu. Ei ihme, että perinteisten toimistojen roolista riittää puhetta. Yleinen mielipide tuntui olevan, että parhaiten menestyvät tulevaisuudessa ne toimistot tai palveluntarjoajat, jotka saavat samaan tiimiin niin kaupallisesti, markkinoinnillisesti kuin teknisesti luovat ihmiset. Self-Disrupt: Creating the Next Agency Model

2. Kuumin puheenaihe - Palvelun aikakausi

Niin kuluttajat kuin yrityspäättäjät selvittävät paljon asioita itsenäisesti ostoprosessin eri vaiheissa. Sisältöä on helposti ja ilmaiseksi vain nykyään jo niin paljon, että se ei ole vaivatonta. Usein ostopäätöksissä ollaan kärsimättömiä. Parhaiten menestyvät ne brändit ja myyjät, jotka osaavat olla oikea-aikaisesti avuksi. Suomessa markkinavolyymit ja skaala on usein niin pieni, ettei teknologian arvoa aina tässä nähdä. Jenkkilän skaalassa, globaalista puhumattakaan, teknologinen luovuus on kuitenkin ylivertainen kasvutekijä. Juuri tästä on kysymys niin koneoppimisessa ja keinoälyssä (AI) kuin ohjelmallisessa mediassa. Jälkimmäisestä termistä keskustelijat halusivat jo eroon ja puhuivat yhteen ääneen automaatiosta. Edelleen on tärkeää tavoittaa suuret massat, mutta kullekin asiakkaalle oikeaan aikaan ja oikealla viestillä. Se on palvelua ja vaatii teknologiaa. Dynamic Creative is Here, But Adoption Requires a Culture Shift

3. Uusi puheenaihe - Pienet markkinoijat

Pienten mainostajien palvelu nousi markkinoinnin ykköstapahtumassa ensimmäistä kertaa omaksi summitikseen. Aivan kuten Suomessakin, suurin osa työpaikoista syntyy pieniin yrityksiinsamalla kun ne suurissa vähenee. USA:ssa on yli 30 miljoonaa pienyritystä, joista suurin osa ihan tavallisia paikallisia yrittäjiä. Tätä kansantaloudellisestikin merkittävää trendiä vain kiihdyttää se, että nykyään jo kohtuullisilla markkinointipanostuksilla voi pienikin yritys haastaan ison kilpailijan. Lopuksi, sanomme että brändillä pitää olla suurempi tarkoitus (purpose) olemassa ololleen. Se taitaa olla aiheena myös ensi viikolla alkavassa Nordic Business Forumissa. Haastan meidät kaikki markkinoinnista kiinnostuneet miettimään, mikä on oman työmme tarkoitus. Why It’s Important for Brands to Build Purpose Kiitos! Jatketaan keskustelua MarkkinointiKollektiivin Facebook-ryhmässä.

Merkityksellistä syksyä,

Erkko

Julkaistu 
19.10.2017
Blogit
 -kategoriassa

Lisää 

Blogit

 -kategoriasta

Katso kaikki

Tilaa uutiskirje ja saat tiedon tapahtumista, koulutuksista ja markkinoinnin työpaikoista ensimmäisten joukossa!

No spam ever. Read our Privacy Policy
Thank you! Your submission has been received!
Oops! Something went wrong while submitting the form.