Monien tunteiden markkinointiteknologiat aka martech

martech-markkinointitekonologiat

Markkinointiteknologia, tuttavallisemmin martech, on teema, joka puhututtaa vuosi vuodelta enemmän markkinoinnin ammattilaisten keskuudessa. Palveluihin, joiden tulisi tehdä markkinoinnin ammattilaisten elämästä helpompaa, liittyy paljon kysymyksiä: Mikä palvelu olisi paras ratkaisemaan omat tarpeet, auttaisi juuri omien tavoitteiden saavuttamisessa ja palvelisi loppuasiakasta entistä paremmin? Mistä ylipäätään tietää, millaisia kaikkia sopivia ratkaisuja on olemassa, kun vaihtoehtojen määrä kasvaa kasvamistaan? Eikä tilannetta helpota sekään, että huomioon tulee myös ottaa loppuasiakkaiden alati kehittyvät tarpeet ja vaatimukset. Huh!

Maailman muuttuessa voi olla haastava pysyä kartalla siitä, mitä kaikkea nykypäivän yhä älykkäämmillä markkinointiteknologioiden ratkaisuilla voidaan saada aikaan digitaalisen markkinoinnin kentällä. Tähän liittyen päästän lyhyesti ääneen aiemmassa työtehtävässä martechin asioita pohtineen Pagen. Olen työskennellyt markkinointiteknologioiden kentällä muutaman vuoden ennen MarkkinointiKollektiivin kelkkaan hyppäämistä, ja en voi kuin sanoa, että edellä heittämäni kysymykset ovat tuskan aiheita niin markkinoijille kuin myös konsulteille. Uusia työkaluvaihtoehtoja syntyy markkinoille kuin sieniä sateella. Kieltämättä on mahtavaa, että uusia ideoita ja yrittäjähenkisyyttä löytyy, mutta uusien, omalle liiketoiminalle sopivien ratkaisujen kelkassa pysymisen näkökulmasta tilanne on hituen haastava.

Muutama ajatus martechista

Martechisssa itseäni kiinnostaa eniten työkalujen luomat mahdollisuudet tehdä asioita entistä paremmin, tehokkaammin ja fiksummin – ja ennen kaikkea toivottavasti loppuasiakasta paremmin palvellen. Martech-asioista keskusteltaessa peräänkuulutan klassikkoa: liikkeelle tulisi lähteä aidosti oman yrityksen tai loppuasiakkaan tarpeiden kautta. Oikeaa työkalua miettiessä on tärkeää muistaa tutkailla markkinoinnin teknologiaa ihmisten, ei itse teknologian näkökulmasta. On liian helppoa mennä massan mukana ja seurata trendejä. ”Koska kaverillakin on tällainen ratkaisu, pitäisi ottaa se myös meille käyttöön” -tyyppiseen ajatteluun saattaa itse kukin lähteä paineen alla mukaan. Ja painetta markkinoinnin ammattilaisten työpäivässä riittää, kun tavoitteet, deadlinet ja strateginen tekeminen painaa päälle. 

Kuten kaikessa (markkinoinnissa), saatavilla olevia eri vaihtoehtoja voidaan alkaa selvittää ja vertailla vasta, kun tavoitteet ja tarpeet on kunnolla mietitty. Oma kokemukseni on, että tässä kohtaa kannattaa käyttää oikeasti aikaa selvittelyyn, vertailuun ja sparrailuun esimerkiksi MarkkinointiKollektiivin FB-ryhmässä. Poissuljettua ei ole myöskään hankkia ammattilainen apuun hutihankintojen välttämiseksi. 

Selvitys- ja hankintaprosessissa on hyvä pysähtyä myös tarkastelemaan mitä omasta martech-paletista tällä hetkellä löytyy. Tiedäthän varmasti kaikkien jo organisaatiosi käytössä olevat työkalut ja niiden mahdollisuudet? Muutaman kerran on tullut huomattua, että organisaation omassa martech-setupissa onkin jo keino ratkaista havaittu ongelma tai saavuttaa haluttu tahtotila. 

Nykyinen portfolio on huomioitava myös markkinoinnnin teknologioiden integraatioiden näkökulmasta. Saadaanhan kaikki nykyiset työkalut keskustelemaan harkinnassa olevien ratkaisujen kanssa? Eri ratkaisujen integroituessa hyvin yhteen on mahdollisuus helpottaa omaa ja muiden työskentelyä, ja varmistaa, ettei uusi markkinoinnin teknologia pääse salakavalasti kasvattamaan organisaation työtaakkaa.

Mitä avuksi markkinoinnin teknologioiden kanssa painiskeluun?

Kuten MarkkinointiKollektiivin henkeen kuuluu, haluamme auttaa markkinoinnin ammattilaisia ja kollegoitamme edes hitusen martechin “tuskassa”. Siksi päätimme tovin pohdittuamme laittaa MarkkinointiKollektiivin lusikan martechin värikkääseen soppaan, ja tehdä osamme pyrkimyksessä selkeyttää martechin kenttää. Järjestämme lokakuussa Martech Suomi -teemaisen tapahtuman (maailmantila ja ohjeistukset huomioiden turvallisesti tai kokonaan virtuaalisena), jossa tavoitteena on tarjoilla oikeaa apua: Mitä hyötyä martechista on minulle todellisuudessa? Tilaisuus tehdään konkreettiseksi apua antavaksi ja oppimispaikaksi kaikille – niille jotka haluavat ottaa martech-kentän haltuunsa, ja niille, jotka ovat nyt miettimässä martech-kumppaneita tai mahdollisesti tekemässä martech-hankintoja.

Tilaisuudessa tutustutaan toimijoihin ja kuullaan alan osaajia, haastatellaan eri asiantuntijoita ja tehdään martechista vähemmän ahdistavaa. MK Martech- karkelot aloitetaan keskittymällä kotimarkkinoille ja haluamme rakentaa Martech Suomi 2020 -tapahtumasta toiveitasi vastaavan. Jos siis koet martech ahdistusta ja haluaisit oppia siitä lisää, vastaa kyselyymme tästä ja voit vaikuttaa tapahtuman sisältöön. Lisäksi voit ilmoittautua mukaan kuulemaan ensimmäisten joukossa, kun avaamme ilmoittautumisen tapahtumaan. Stay tuned.

 

Muistutuksena muutama kiva, inspiroiva juttu myös sinulle tulevaan:
Tule mukaan MK:n syksyyn, ja ilmoittaudu veloituksettomiin tilaisuuksiin ja koulutukseen:

Mitä kuuluu, brändi? -tilaisuus tarjoilee oppeja modernin brändin johtamisen teemoilla.
Aamukahviseura – ajankohtaisia ja inspiroivia markkinoinnin aiheita käsittelevä puolituntinen tiistaisin, jatkuen taas kesäloman jälkeen 11.8. klo 8.30-9.00.

Tilaa MK uutiskirje, niin kuulet ensimmäisten joukossa myös kun syksyn mittaan avaamme mm. tilaisuudet asiakasymmärryksestä ja b2b-markkinoinnista.


Page aka Pauliina Määttä

Kirjoittaja uskoo kollektiivin voimaan myös kompleksisen Martech-kentän paremmassa haltuun ottamisessa <3

 

 

, , ,

Comments are closed.